Huisarts Dirk Jan van Wijk
Huisarts Dirk Jan van Wijk (Foto: aangeleverd)
Dirk Jan van Wijk

Over investeren

  Column

We bouwen een pensioen op, lossen onze hypotheek af en sparen voor later.

Door huisarts Dirk Jan van Wijk

Ons hele werkende leven investeren wij financieel in onze ‘oude dag’. Laat het dan echter wel een gezonde oude dag zijn! Nu het een virus is gelukt om het belang van gezondheid boven dat van de economie te plaatsen, lijkt mij de tijd ook rijp voor een andere blik op die oude dag, een alternatief pensioenplan.

“Oud worden is geen kunst, oud zijn des te meer”, verzuchten regelmatig oudere Uitgeesters bij mij. Door tal van klachten, kwalen en gebreken is het leven een hele opgave voor hen geworden. We kennen allemaal de term ‘levensloopregeling’. Die regelt echter alleen onze financiële toekomst. Hoe logisch zou het zijn, om tegelijk met het sparen van geld ook ons lichaam te sparen? Hoe logisch zou het zijn dat ‘lijf-rente’ ook betekent dat ons lijf erdoor rendeert?

Laat ik je daarom wat tips geven voor een gezonde ‘oude dag’.

Kwetsbaarheid

Recent is een onderzoek gepubliceerd, waarin mensen van 50 jaar met ongezonde gewoontes 20 jaar zijn gevolgd. Er is vooral gekeken wat het effect was van gezondheidsverbeterende maatregelen op de ‘kwetsbaarheid’ 20 jaar later. Met kwetsbaarheid wordt de kans op ziekte, gebrek en afhankelijkheid bedoeld. Deze maatregelen waren: Stoppen met roken, verminderen van de alcoholconsumptie, tenminste 2,5 uur matig intensief bewegen per week en tenminste 2 maal per dag groente en/of fruit eten.

Elk van deze maatregelen verlaagde de kwetsbaarheid later met ongeveer 20 %. Wanneer iemand alle maatregelen nam, verminderde de kwetsbaarheid met zo’n 75%. Het ligt dus voor de hand dat je de kans op een gezonde oude dag het grootst maakt, wanneer je niet rookt, geen alcohol drinkt, gezond eet (veel groente en geen suikers) en veel beweegt. Wie gezondheid spaart, spaart lijf-rente!

Angst

Ander onderzoek laat zien dat angst om te vallen de grootste voorspeller is om daadwerkelijk te vallen. Hoe meer angst, hoe meer kans. En mijn ervaring is dat dit niet alleen geldt voor de angst om te vallen, maar voor elke angst. Angst werkt als een magneet: Juist datgene waar je bang voor bent, lijkt je steeds te overkomen. Investeer in dat geval daarom in trainingen om piekeren te stoppen, in een psycholoog die je van je angst afhelpt of in een coach die je een geestelijke onderhoudsbeurt geeft. Hoe lager je ‘psychotheek’ (psychische lasten), hoe vrijer je kunt leven.

Vitaliteit

Niet alleen een hoge ‘lijf-rente’ en lage ‘psychotheek’ zijn een goede gezondheidsinvestering, ook is het belangrijk te zorgen voor je vitaliteit. Voor deze levenslust op de ‘oude dag’ blijken (ook weer uit onderzoek) de belangrijkste voorwaarden: Een doel in het leven (Wat staat er vandaag op je programma?) en sociale contacten (Hoe staat het met je relaties?).

Investeer daarom in hobby’s, liefst in clubverband en loop, zodra je AOW ontvangt, eens langs bij het VIP (Vrijwilligers Informatie Punt) in het gemeentehuis om je te laten inspireren om nuttig en aangenaam vrijwilligerswerk te gaan doen. Vrijwilligerswerk geeft niet alleen vitaliteit aan jou, maar ook aan de mensen waar je het voor doet. Zorg dus dat je aandelen hebt in hobby’s, clubs, vrijwilligerswerk en vriendschappen. Die zijn uiterst toekomstbestendig.

Wie wat bewaart, heeft wat

Wees blij met je huidige gezondheid, dat is immers je belangrijkste bezit! Wees er zuinig op. Doe aan ‘vermogensbeheer’ door het kopen van ‘lijf-rente’, het aflossen van je ‘psychotheek’ en beleggen in ‘vitaliteitsaandelen!’ Want vind jij het logisch om geld te sparen voor je oude dag als je jouw lijf en geest verwaarloost?

Dit is een column in de serie over gezondheids-onlogica

Meer berichten