
De Waldijk gaat van het gas af in 2040 en de gemeente wil dat inwoners meedenken
NieuwsUITGEEST - De Waldijk gaat van het gas af in 2040. Dat is de grote boodschap van Gemeente Uitgeest. Tijdens een presentatie in Dorpshuis De Zwaan werd afgelopen dinsdag 16 juni aan bewoners van deze wijk verteld wat het plan is van de gemeente.
Klimaatdoelen vragen om actie
Het plan van de gemeente om aardgasvrij te gaan, komt niet uit de lucht vallen. In het klimaatakkoord van Parijs werd hier een akkoord over gesloten. Op het klimaatakkoord van Parijs is er door de Nederlandse overheid een plan opgesteld. Dit plan is uiteindelijk doorvertaald naar een plan op gemeentelijke schaal.
‘’In dat akkoord is afgesproken dat we drastisch minder CO2 moeten uitstoten’’, aldus wethouder Jan Schouten die onder andere verantwoordelijk is voor de portefeuille Duurzaamheid, Energie en Klimaat. ‘’Daarbij hoort ook dat fossiele brandstoffen minder gebruikt moeten gaan worden. Het gaat dan niet alleen over wonen, het gaat net zo goed over industrie, mobiliteit en de landbouw.’’
Waarom de Waldijk als eerste aan de beurt is
De gemeente moet voor eind 2027 een verplicht warmteprogramma opstellen en kiest de Waldijk als startgebied vanwege de woningbouw. Bijna alle huizen hebben isolatielabel A en de huizen stammen grotendeels uit 2005, waardoor de overstap van aardgas naar aardgasvrij technisch overzichtelijker is dan in bijvoorbeeld een stad, aldus de gemeente. Hoewel bewoners direct antwoord vragen over kosten en impact op hun huis, kan de gemeente daarop nog geen concreet antwoord geven. ‘’Het zijn inschattingen op basis van openbare data, maar betaalbaarheid blijft een kritische vraag.’’
Op zoek naar betaalbare alternatieven voor aardgas
Gemeente Uitgeest heeft duidelijk gemaakt dat warmtenetten geen optie zijn. ‘’Warmtenet is niet handig, omdat er geen bronnen zijn in de buurt die dit kunnen leveren’’, legde de gemeente tijdens de presentatie uit. De woningen liggen te verspreid en er is te weinig warmtevraag. De keuze van de gemeente is daarom elektrisch: warmtepompen of zonnepanelen die ook warmte leveren. Voor buurgroepen wordt gekeken naar collectieve oplossingen, zoals mini-warmtenetten tussen tien tot twintig huishoudens.
Bewoners kunnen maatwerkpakketten krijgen op maat van hun woningtype. De gemeente werkt aan vijf tot zeven pakketten voor de meest voorkomende woningen, zoals rijwoningen en hoekwoningen. Deze pakketten helpen bewoners om te zien welke stappen nodig zijn. In september volgt een bijeenkomst waar inwoners zich kunnen inschrijven voor informatie. Daarna organiseert de gemeente een schrijftafel waar bewoners feedback geven op conceptstukken. ‘’We verwachten dat we voor eind van het jaar afronden’’, gaf de gemeente tijdens de presentatie aan.
Samen werken aan een aardgasvrije wijk
De gemeente benadrukt dat zij geen installateur mag voorschrijven, maar wel samenwerkt met lokale vakmensen om kennis te delen. ‘’Lokale installateurs worden betrokken zodat er een gezamenlijk kennisniveau ontstaat over welke opties werken in deze wijk’’, wordt er verteld. Ondanks de moeilijkheidsgraad van de overgang toonde de reactie van bewoners gemengd. Sommigen maakten zich zorgen over de prijzen en afhankelijkheid van elektriciteit. Met actieve betrokkenheid, duidelijke regelingen en de samenwerking tussen gemeente, inwoners en bedrijven kan de Waldijk een voorloper zijn in de energietransitie. ‘’We hopen dat we uiteindelijk een mooie aardgasvrije wijk kunnen maken’’, was de optimistische slotboodschap.
Lees meer via: www.klimaatplein.nl
Tekst: Tijl Stuifbergen














