Huisarts Dirk Jan van Wijk
Huisarts Dirk Jan van Wijk (Foto: aangeleverd)
Dirk Jan van Wijk

Column huisarts Dirk Jan van Wijk - Over slaapgeluiden

  Column

Rhonchopathie is de dure medische term voor snurken. Jij en anderen kunnen er behoorlijk last van hebben. En het kan zeker voor schaamte zorgen. En voor ongezonde situaties. Genoeg reden om het hierover dus eens te hebben.

Mijn vrouw kan zoveel last van mijn gesnurk hebben, dat ze bij voorbaat oordopjes in doet voor het slapen gaan. Ik weet dat veel stellen om deze reden zelfs gescheiden slapen. Wat een leed! Dat willen we toch vermijden? Maar hoe dan?

Slaap en slap
In onze slaap verslappen onze spieren. Dus ook de spieren van de tong, het verhemelte en de keel. En hoe dieper we slapen, hoe slapper de spieren. En hoe slapper, hoe meer geklapper! En die vibratie van onze mond en keel noemen we snurken. Tot zover is snurken dus normaal! Het hardst snurken we in onze diepste slaap. De meeste mensen hebben deze diepste slaap in de eerste 2-3 uur na het inslapen. Als beide bedgenoten nu tegelijk inslapen en hun diepste slaap hebben, hebben ze beiden geen last van elkanders gesnurk! Maar als jij nog wakker ligt of oppervlakkig slaapt, kan het geronk van de ander je lelijk wakker houden!

Tegen de snurker
Wat kun je doen? Je kunt je bedgenoot wakker maken. Of de ander dat apprecieert, weet ik niet. Je kunt de ander ook vragen op de zij te gaan liggen. Want iedereen snurkt harder in rugligging. En je kunt vriendjes worden met het snurkgeluid, want de regelmaat ervan kan ook best meditatief werken. Verder kan het helpen een geluid in de slaapkamer te hebben dat het snurken overstemt, zoals een rustgevend muziekje. En overweeg ook oordoppen.

Voor de snurker
Als 'snurker' kun je je behoorlijk schuldig voelen. Wat kun je dan doen, behalve sorry zeggen? Probeer in elk geval op je zij in te slapen. Je kunt ook een tennisbal in het rugpand van je pyama naaien (klassiek advies!), zodat je niet in je slaap op je rug draait. Je kunt ook wachten met in slaap vallen tot je partner begint te ronken. En tenslotte kun je een aantal snurkversterkers aanpakken, zoals overgewicht en alcohol. Het zogenaamde 'slaapmutsje' is bepaald geen slaapmutsje voor de bedgenoot, want door de alcohol verslappen de spieren nog meer! En er is ook een duidelijk verband tussen extra kilo's en extra snurkgeluid.

Gevaarlijke snurkers
Snurken kan dus hinderlijk zijn, maar ook gevaarlijk! Hat kan zijn dat je spieren zó slap worden, dat bij de inademing de keel dichtklapt en je dus geen adem kunt halen. Daardoor word je wakker (of ga je minder diep slapen), waarna het probleem voor even is opgelost, maar bij dieper slapen weer ontstaat. Mensen die dit Obstructief Slaap Apnoe Syndroom (OSAS) hebben, missen dus hun diepste slaap. Ze staan 's morgens geradbraakt op en vallen in de loop van de dag spontaan in slaap achter hun bureau of in de auto(bus). En mensen met OSAS krijgen sneller hartklachten. Dus wanneer jij deze klachten overdag hebt, of je bedgenoot bemerkt de ademstops 's nachts, dan is het de moeite waard om de huisarts met een bezoekje te vereren. Er zijn dan mogelijkheden de mond-keelholte op te spannen. Met een beugel (Snorex) bijvoorbeeld of door een operatie. Ook kun je een apparaat op mond en neus krijgen, dat de druk in de mond-keelholte hoger maakt, zodat deze niet dichtvalt. Je hoeft je voor snurken dus niet te schamen, maar het verdient wel aandacht als je bedpartner er last van heeft of als het tot OSAS leidt. Slaap lekker!

Meer berichten