Logo uitgeester.nl
Huisarts Dirk Jan van Wijk
Huisarts Dirk Jan van Wijk (Foto: Aangeleverde foto)
Dirk Jan van Wijk

Column huisarts Dirk Jan van Wijk - Over drinken

  Column

In de zomer, als het warm is, moeten we meer drinken. Dat weet iedereen (al doet niet iedereen dat). Maar wat moet je drinken en hoeveel?

Vochthuishouding

Het menselijk lichaam bestaat voor zo'n 60% uit vocht. Dat vocht komt erin door eten en drinken en verlaat het lichaam via poep, plas en zweten.

Via de plas en poep lozen we onze afvalstoffen. Door zweten verliezen we warmte. Dat is vooral nodig als het warm is of als het lichaam warm is door koorts of inspanning.

Onder normale omstandigheden moeten we 1,5 tot 2 liter drinken om onze vochtbalans in evenwicht te houden. Maar op een warme dag kan iemand gemakkelijk 2 liter extra uitzweten. En ook bij diarree en verliest men veel extra vocht.

Verschillende dranken

Nederlanders drinken vooral koffie, thee, bier en alcoholica, frisdrank en water. Dat is allemaal vocht, maar daar stopt wel de overeenkomst tussen die dranken.

Door koffie en alcoholische dranken plas je meer dan je aan vocht binnen krijgt. Daar droog je dus door uit. En door een tekort aan vocht krijg je onder andere hoofdpijn. Drink daarom een glas water bij elke kop koffie en elk glas alcohol, dat voorkomt 'de kater'.

Alcoholische dranken bevatten daarnaast veel calorieën en zijn giftig voor hersenen en ingewanden. Niet goed voor de gezondheid dus. Maar ook de suikers uit frisdrank en vruchtensappen zijn irritant voor het lijf en bovendien caloriebommen. Water en liefst groene thee zijn is het gezondst.

Uitdroging

Behalve door het drinken van veel koffie en alcohol, kan er vooral een tekort aan vocht in het lijf ontstaan door diarree en zweten. Wanneer dat het geval is, moet men bedenken dat er ook een heleboel zout het lichaam verlaat. Denk er dan ook aan om ook het zout aan te vullen door regelmatig bouillon te drinken.

Watervergiftiging

Let op! Wanneer we meer dan een liter water per uur drinken zonder ook extra zout te nemen, dan dreigt een watervergiftiging: alle weefsels zwellen op, waarbij vooral het zwellen van de hersenen levensgevaarlijk is.

Tips

Drink dagelijks 1,5 tot 2 liter water of (groene) thee, maar niet meer dan een liter per uur.

Vermijd frisdrank en vruchtensappen vanwege de suikers.

Mijd alcohol vanwege de calorieën en het schadelijk effect op het lichaam.

Drink bij elke kop koffie en elk glas alcohol een glas water. Water voorkomt een 'kater!

Drink bij koorts, diarree en warmte extra water en ook bouillon.

Ik wens alle Uitgeesters een gezonde en warme zomer!

Meer berichten