Logo uitgeester.nl
Foto: aangeleverd
Dirk Jan van Wijk

Over-tuigen (2) door huisarts Dirk Jan van Wijk

  Column

Vorige week heb ik je uitgelegd dat jouw wereldbeeld, de manier waarop je de mensen en dingen om je heen ziet, afhangt van je overtuigingen. En dat die overtuigingen bij iedereen verschillend zijn. En dat die overtuigingen je over het algemeen helpen en versterken, maar soms ook niet. Dat noemen we dan een beperkende overtuiging en die is te veranderen. Vandaag zal ik vertellen hoe.

Beperkende overtuiging

'Ik ben niet goed genoeg', 'het zal toch wel mislukken', 'ik ben voor het ongeluk geboren', zijn voorbeelden van een beperkende overtuiging. Vaak ontstaan zulke overtuigingen al in je jonge jaren, bijvoorbeeld omdat je altijd de goedkeuring van (één van) je ouders miste. En gedurende je leven zijn er natuurlijk af en toe dingen niet helemaal goed gegaan en heb je genoeg bewijzen verzameld om deze beperkende overtuiging te versterken! En misschien ben je jezelf zo waardeloos gaan voelen dat je alcohol bent gaan gebruiken om jezelf beter te voelen. Maar daardoor gaan er weer dingen mis of stel je anderen teleur en versterk je je minderwaardigheidsgevoel.

Veranderen

Hoe kun je een dergelijke overtuiging veranderen? Belangrijk is het om goed te weten dat het veranderen van een overtuiging veel tijd vraagt en vergevingsgezindheid naar jezelf. Iets anders leren gaat nu eenmaal met vallen en opstaan. (Hoewel een overtuiging ook heel snel kan veranderen. Denk er nog maar eens aan terug hoe snel je geloof in de Goedheiligman veranderde!)

Er zijn meerder manieren om een beperkende overtuiging te veranderen. Ik zal er twee beschrijven. De eerste is een cognitieve methode (met je verstand dus) in 4 stappen. De tweede een methode met je onbewuste in 1 stap.

4 stappen

Realiseer je om te beginnen dat alle akeligheid je niet overkomt, maar een gevolg is van een beperkende overtuiging (stap 1). Benoem deze vervolgens (stap 2). Bijvoorbeeld 'ik ben niet goed genoeg'. Formuleer daarna welke overtuiging je in plaats van de oude zou willen hebben (stap 3). Bijvoorbeeld: 'Ik ben wél goed genoeg en kan nóg beter worden door te leren van de dingen die mij overkomen'. En tenslotte doe je er alles aan om deze overtuiging tot de jouwe te maken (stap 4). Schrijf het op de schermbeveiliging van je computer, en op de mok waar je koffie uit drinkt, waardoor je er steeds mee wordt geconfronteerd. Stel je maximaal voor hoe geweldig het is om deze overtuiging te hebben. Spreek vooral met mensen die deze overtuiging al hebben! Deel je plannen met de mensen om je heen en laat zij je helpen deze te realiseren! Enzovoort. Want alles wat je aandacht geeft, groeit immers!

1 stap

Het 4 stappenplan is wellicht gemakkelijker gezegd dan gedaan. Stap 1 kan al lastig zijn, omdat veel overtuigingen onbewust zijn. Of je hebt het al vaak geprobeerd, maar het veranderen mislukt steeds. Dan valt het te overwegen om een (familie-)opstelling te doen met het beperkende thema dat je elke keer weer tegenkomt in je leven. In zo'n opstelling wordt altijd duidelijk wat de beperkende overtuiging is en waardoor je deze hebt gekregen. En in de regel word je ook duidelijk wat je te doen hebt om voortaan door een andere 'overtuigingsbril' naar de wereld te kijken. Om vervolgens te ervaren dat de wereld je ineens veel gunstiger gezind lijkt te zijn!

Ben je door mij overtuigd?

Reageer als eerste
Meer berichten
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=uitgeester.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=191" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
 
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=6338929&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=uitgeester.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=191" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>