Huisarts Dirk Jan van Wijk.
Huisarts Dirk Jan van Wijk. Foto: aangeleverd

Column Dirk Jan van Wijk: Over vriendjes

Algemeen

In deze tijd lijkt het wel of mensen vooral gelukkig worden van zoveel mogelijk vriendjes op Facebook of volgers op Twitter en Instagram. Je gezondheid profiteert echter vooral van lijfelijk sociaal contact. En van heel veel vriendjes op je huid en in je darm.

Bacterievriendjes
Er zijn echter ook andere vriendjes, waar ik het nu over wil hebben. Vriendjes zonder wie jij helemaal niet kunt leven. Ik heb het dan over de miljarden bacteriën die je huid en je darmen bevolken en gezond houden.
Deze bacteriebevolking op je huid, bij veel mensen duizenden verschillende soorten, houden de kwaadwillende bacteriën (de ‘Poetins’ onder de micro-organismen) buiten de deur of onder de duim. Wees dus lief voor ze en vernietig ze niet met zeep. Afspoelen met water volstaat meestal, ook (juist) op plaatsen die snel gaan ruiken (oksels) of gevoelig zijn (liezen, tussen de tenen).

Diversiteit
Je huid heeft dus veel te danken aan je huidbacteriën, maar wellicht nog meer aan de bacteriën in je spijsverteringskanaal. Als het goed is, heb je wel tienduizend verschillende soorten vriendjes in je darmen. Voor een goed functioneren van je darm is vooral een grote diversiteit van die bacteriën van belang. Hoe meer soorten, hoe gezonder je lijf.
Vorige week vertelde ik je over het baanbrekende Groningse onderzoek dat aantoonde dat er een sterke relatie is tussen de bacterieflora (het zogenaamde ‘microbioom’) in je ingewanden en vele ziekten. Dat is goed nieuws, want we kunnen dus gezonder worden door gezonde vriendjes in onze darmen te laten wonen!

Maar wat is goede voeding? 
Hoe kun je jouw diversiteit aan bacteriesoorten in je ingewanden verbeteren? Daar is geen eensluidend antwoord op, want alle mensen (en dus ook alle darmen) verschillen.
In zijn algemeenheid kun je echter wel met een aantal zaken rekening houden om een goede voedingsbodem voor jouw darmvriendjes te creëren. Eet in elk geval vers en divers (=gevarieerd) en bij voorkeur biologisch. Mijd zoveel mogelijk verpakt eten en drinken (kraanwater is het gezondst). Zorg dat groente en (liefst zuur) fruit de hoofdmoot is.

Eliminatiedieet
Sommige darmen kunnen daarnaast ook slecht tegen (tarwe-)gluten. Neem die eens een paar weken niet en ervaar of je je daardoor beter gaat voelen. Sommigen verdragen geen melk, dat immers een onnatuurlijke voedingsbron is voor volwassenen. Probeer dan eens gefermenteerde melkproducten zoals yoghurt, karnemelk en kaas, die juist de goede darmbacteriën al bevatten (en daarom ‘probiotica’ genoemd worden).

Onderzoek
Niet iedere darm is hetzelfde. Wanneer je (darm-)klachten houdt, ondanks gedegen medisch onderzoek en bovengenoemde maatregelen, overweeg dan de mogelijkheid om jouw microbioom te laten onderzoeken en op basis van de resultaten specifieke voedingsadviezen te krijgen. De ziektekostenverzekering vergoedt echter de kosten voor dit onderzoek (€ 250) helaas niet. Maar wellicht geef je meer om darm- dan Facebookvriendjes.

Door huisarts Dirk Jan van Wijk
(d.j.vanwijk@zorgring.nl)