Online workshop telefonisch huisbezoek
AlgemeenUITGEEST - Er zijn heel veel vrijwilligers die normaal gesproken bij iemand thuis komen of fysiek contact hebben met degenen voor wie ze activiteiten organiseren. Nu dat fysieke contact niet mogelijk is vanwege de coronamaatregelen zien we dat veel vrijwilligers over (willen) stappen op telefonisch contact. Fijn, want kwetsbare mensen hebben juist nu veel behoefte aan contact.
Maar iemand telefonisch ondersteunen is makkelijker gezegd dan gedaan. Want aan de telefoon praten en luisteren klinkt misschien niet zo ingewikkeld, maar bij iemand ‘op bezoek’ gaan via de telefoon is toch echt wat anders. Dat vraagt om een aantal handvatten en vaardigheden. In deze online workshop geeft Petra van der Horst vrijwilligers concrete handvatten en tools om een telefoongesprek te voeren waar de ander echt iets aan heeft.
De volgende zaken komen aan de orde:
- Hoe brengt u een gesprek op gang?
- Hoe krijgt u echt contact met de ander?
- Hoe gaat u om met de zorgen van de ander?
- Hoe gaat u om met de angsten van een ander?
- Wat kunt u doen als een gesprek stilvalt?
- Hoe rondt u een gesprek goed af?
- Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten om van uw telefoontje een echt bezoek te maken?
De workshop wordt georganiseerd voor vrijwilligers op dinsdag 2 maart van 19.30-21.30 uur. Aanmelden kan via: www.vrijwilligersacademiebuch.nl. Voor vragen, neem contact op met Sigrid Wijsman van het Vrijwilligers Informatie Punt: 06-48500912.