Foto: aangeleverd

Burenruzie oplossen doe je zo

UITGEEST - Buurtbemiddeling Uitgeest is landelijk erkend. Het wordt gefinancierd door de Gemeente Uitgeest en wooncorporatie Kennemer Wonen. De geschetste situatie is gebaseerd op ervaringen uit de praktijk en niet terug te herleiden naar een specifieke burenklacht. 

 ''In een dorp kennen de mensen elkaar doorgaans beter dan in de stad. Dat is in Uitgeest ook zo. Daarom vond ik het extra vervelend toen mijn vrouw en ik plotseling ruzie kregen met onze buren. Het ging over het gebruik van de gezamenlijke schutting. We kregen woorden over het groen dat er tegenaan groeit en hadden duidelijk heel andere ideeën. Natuurlijk wilde ik het graag zelf met ze oplossen maar helaas lukte dat niet. De ruzie liep bij ieder gesprek verder op totdat we elkaar zelfs niet meer groetten. En dat terwijl we eerder prima met elkaar om gingen. Ik zat er mee en sliep er wat slechter door maar dat liet ik niet aan mijn buren merken. 

Ik was behoorlijk boos. Een vriend raadde mij aan om buurtbemiddeling te bellen voor advies. Ik twijfelde om mijn verhaal daar neer te leggen maar achteraf ben ik blij dat ik heb doorgezet. Buurtbemiddeling Uitgeest is professioneel en ze gaan vertrouwelijk om met je verhaal. Het luchtte mij op om erover te praten en te merken dat zij heel goed begrijpen wat een burenruzie met je doet. Zij worden heel vaak gebeld door buren die ook in zo een situatie zitten. Uiteindelijk kozen we voor een bemiddeling. Twee vrijwillige bemiddelaars hebben ons toen geholpen en dat werkte goed voor beide buren. De bemiddelaars zijn namelijk neutraal, positief en gingen ook vertrouwelijk om met de situatie. De buren zijn achteraf blij met ons initiatief want ook zij waren boos en verdrietig over ons conflict. 

Eigenlijk wilden we allebei precies hetzelfde; geen ruzie meer en weer prettig naast elkaar wonen als goede buren. Dat de bemiddelaars op dit moment niet bij buren langs komen maar telefonisch bemiddelen vind ik een uitkomst. Zo kan iedereen hulp krijgen. Ik vind het prettig dat de bemiddelaars na een paar weken nog een keer bellen om te vragen hoe het gaat. Vorige week sprak mijn buurman mij aan over de afspraken die we over de schutting gemaakt hebben. Ja, gelukkig kan dat weer en we groeten elkaar ook weer.”

Wilt u advies over de wijze waarop u het best overlast aan de buren kunt melden? Neem dan contact op met Buurtbemiddeling Uitgeest van Stichting De Bemiddelingskamer, 06-41198606 of info@debemiddelingskamer.nl U kunt ook een gratis bemiddelingstraject aanvragen. 

Meer berichten