Aan de grond is er ook weleens tijd voor een grapje.
Aan de grond is er ook weleens tijd voor een grapje. (Foto: aangeleverd)

Quarantaine in Nederland of in Spanje

UITGEEST - De purser aan boord van de Boeing 737 waarmee gezagvoerder Louis Mijnen zijn passagiers vlak voor het ingaan van de lokale lockdownmaatregelen vanuit Spanje naar Nederland zou vliegen, merkte een passagier op die hoestte. De passagier bleek ook koortsig te zijn geweest. Er ontstond onduidelijkheid over wat er met de passagier moest gebeuren.

De gezagvoerder heeft zich er voor vertrek van verzekerd, in samenspraak met de luchtvaartmaatschappij, dat het coronavirus zich in een vliegtuig vrijwel niet kan verspreiden. “Per zitplaats wordt er boven je hoofd lucht in het toestel geblazen en bij je voeten wordt het weer afgevoerd. De lucht wordt door HEPA-filters geleid, die dezelfde kwaliteit hebben als de filters in een operatiekamer,” zo legt hij uit. Om het risico van verspreiding nog verder te beperken is tijdens deze vlucht het airconditioningsysteem op maximale ventilatie gezet. “Dat kost dan wel meer brandstof maar voor het welzijn van de passagiers en om het risico op verspreiding zoveel mogelijk te beperken, nam ik dit voor lief,” zo vult hij aan.

Een weloverwogen beslissing
Door de vermoedelijke coronabesmetting op zijn vlucht stond gezagvoerder Mijnen voor een moeilijke beslissing: Als hij de man van boord zou laten halen en de Spaanse autoriteiten zou inlichten dan zouden de crew en de passagiers hoogstwaarschijnlijk veertien dagen in quarantaine moeten in Spanje. Voor de passagiers was deze vlucht waarschijnlijk de laatste kans het land uit te komen en huiswaarts te keren. Anders waren ze in de strenge Spaanse lockdown beland en hadden ze helemaal niet meer naar huis gekund. Een andere optie was opstijgen en onderweg de Nederlandse autoriteiten inlichten. Mijnen koos voor het laatste. “Als er al sprake was van een besmetting dan was het kwaad al geschied, we zaten al 1,5 uur in het vliegtuig te wachten om op te mogen stijgen. Deze vertraging kwam door verminderde capaciteit bij de Spaanse verkeersleiding door coronazieken,” aldus Mijnen. De beslissing om de passagier aan boord te laten is voor vertrek overlegd met specialisten van de luchtvaartmaatschappij, die in nauw contact met onder andere het RIVM staan.

Artsen in witte pakken
De passagier en zijn reisgenoot kregen maskers uit een aan boord aanwezige ‘coronakit’: een speciaal mondmasker en handschoenen. Onderweg lichtte hij de GGD in. Het vliegtuig werd bij aankomst op Schiphol naar een vrachtplatform geloodst waar medische specialisten in witte pakken klaarstonden om de passagiers op te vangen.

Een van de artsen bevestigde wat Mijnen al had vernomen: de kans op een besmetting is vele malen groter op de luchthaven en tijdens het inchecken dan in het toestel zelf, door de hoge mate van ventilatie. Hij liet de arts zijn passagiers toespreken om uit te leggen wat de uitslag van de testen was en dat er geen gevaar was voor het welzijn van de passagiers. “We weten niet zeker of de passagier corona heeft. De uitslag van een dergelijke test is pas na 24 uur bekend. Maar we weten wel dat de passagier nu niet besmettelijk is,” zo stelde de arts van de GGD.

Er maakte slechts één passagier een scène, waarschijnlijk uit angst. Mijnen, die zich na de landing mengde onder zijn passagiers voor extra uitleg, was er niet van onder de indruk. Zeker niet omdat bleek dat de gemaakte keuze de juiste was gezien de omstandigheden. Hoeveel bombarie de man ook maakte, alle overige passagiers stonden achter de kordate beslissing van de gezagvoerder en waren blij weer in Nederland te zijn.

Tekst: Margreeth Anema

Wist u dat?

  • Een Boeing 737-800 heeft een catalogusprijs van ongeveer € 90 miljoen
  • Van alle aanmeldingen bij een gerenommeerde vliegopleiding komt slechts 5% door de selectie
  • Een commerciële piloot moet aan strenge medische eisen voldoen, maar mag een oogafwijking hebben tot +5 of -5
  • Een opleiding tot piloot moet zelf betaald worden en kost ongeveer € 110.000
  • De 1,5 m regel is onmogelijk te handhaven aan boord van een vliegtuig omdat er dan in plaats van 189 passagiers slechts een derde van het maximaal aantal passagiers meekan. Dit is niet rendabel door de lage winstmarge in de luchtvaart.
  • Commerciële piloten moeten minimaal 3 starts en landingen per 90 dagen uitvoeren
Meer berichten