Gezagvoerder in tijden van corona “Voor corona nog geen protocol”
AlgemeenDoor: Margreeth Anema
UITGEEST - Louis Mijnen (39), die zijn jeugd doorbracht in Uitgeest, had maar één droom: hij wilde piloot worden. Na jaren studeren met een omweg via de hts waar hij afstudeerde in luchtvaarttechnologie, maakte hij via de KLM Flight Academy zijn droom werkelijkheid. Inmiddels vliegt hij al 13 jaar fulltime, waarvan de laatste anderhalf jaar als gezagvoerder op een Boeing 737. Ook is hij een van de 20 testvliegers van zijn werkgever en is hij actief in de pilotenvakbond VNV.
Sinds 20 maart houden de vliegtuigmaatschappijen hun toestellen aan de grond in verband met de corona-uitbraak. Eén keer eerder kwam dit voor: tijdens een vulkaanuitbarsting in IJsland. Toevallig vond de eerste uitbarsting van die vulkaan ook op 20 maart plaats, in 2010. De tweede uitbarsting, op 14 april, veroorzaakte een grote aswolk richting Noordwest-Europa, waardoor het luchtruim tijdelijk werd gesloten, maar niet zo langdurig als nu het geval is.
Testvluchten
Het doel van een testvlucht is om er zeker van te zijn dat het toestel na (groot) onderhoud veilig ingezet kan worden. Tijdens een dergelijke vlucht worden de parameters van een normale vlucht overschreden om zeker te zijn dat het toestel tijdens commerciële vluchten volledig veilig is. Dit gebeurt volgens een door Boeing vastgestelde, strikte procedure. “Het is fantastisch om de grenzen te mogen opzoeken van het vliegtuig: harder vliegen dan normaal om te kijken of het vliegtuig stabiel blijft, diverse systemen uitschakelen om te kijken of de back-up goed werkt of bijvoorbeeld de stuurbekrachtiging even uitzetten in de lucht,” vertelt de gepassioneerde piloot. Daarbij vertelt hij gelijk dat het niet heel veel risico met zich meebrengt omdat alle systemen in een vliegtuig dubbel of driedubbel zijn uitgevoerd: “Zelfs zonder motoren zou je in een zweefvlucht kunnen landen,” zo legt hij uit.
Vermoedelijke besmetting
“Als piloot wordt je overal op getraind en vrijwel alle mogelijke procedures bij noodsituaties staan uitgebreid beschreven in de handboeken, maar voor een vermoedelijke coronabesmetting aan boord bestond nog geen protocol,” aldus de gezagvoerder. Toch kreeg hij er op een van zijn laatste vluchten vanuit Spanje mee te maken. De purser vermoedde een coronabesmetting bij een van de passagiers. De purser meldde het bij gezagvoerder Mijnen die een lastige beslissing moest nemen in het belang van de veiligheid van zijn passagiers en de crew.
De afloop hiervan leest u morgen op onze website en Facebookpagina om 16.00 uur.